donderdag 27 augustus 2009

Geduld is een schone zaak


In Falmouth is het een drukte op de steiger van wachtende mensen. Wachtend op onderdelen of een praatje maar vooral op een goed weerbericht om de Biskaje over te steken. Er zijn een aantal boten uit Scandinavi├ź en ook Nederlanders.
In Falmouth heb je 3 soorten havenbewoners. De lange-kluslijst-zeiler, kleine-klusjes-zeiler en diegenen die overal een praatje maken, de zeiler die zijn boot helemaal af heeft. Wij horen beslist tot de eerste groep. En maken regelmatig een praatje met de laatste groep.
Bij de laatste groep is denk ik de verveling ook wat toe geslagen. Ze zien zelfs dat Ben naar de kapper is geweest en komen daarover een praatje maken.

Misschien dat jullie denken dat na al het klussen er niks meer te doen is, heeft het mis. Het einde van de lijst met klussen is nog niet eens in zicht. Om maar een paar voorbeelden te noemen: zoutwaterkraan aansluiten, gat zagen in het hoofdschot (zodat Ben in zijn zeekooi kan liggen), blusdeken ophangen, noodzwemtrap bevestigen, genaker en stormfok testen, boeken vastzetten, stouwplan maken.

Naast de klussen is het hier ook een hele sociale bijeenkomst. De ene keer wordt je uitgenodigd, de andere keer nodig je anderen uit.
Zo hebben we al heerlijk gegeten aan boord van de Libis bij Jelle en Floor (doeidoei.org) en zijn we op de koffie geweest bij Brian, een Engelsman met een Victoire 34 uit 1976. Jelle en Floor hebben we voor het eerst gezien in Amsterdam. Zij waren nog aan het klussen aan de steiger waar wij ons uitzwaaifeestje hielden. Ze kwamen toen kijken en een fles wijn brengen voor bij een eventuele ontmoeting in Marokko. Deze fles heeft het niet verder gebracht dan Falmouth.
Gisteravond hebben we Jelle en Floor getrakteerd op een retouretentje samen met Annelies van de Gabber, die hier verder op ligt. We toveren een heerlijke vijf-persoons lasagne uit onze oven. Naast het uitwisselen van de weerberichten, klussen en andere handigheden, ontdekken we dat we ook nog geïnteresseerd zijn in gewone mensen dingen. Het was supergezellig en om 3 uur kropen we lekker in ons bedje.

Na een wat trage start gaan we verder met de voorbereiding voor de Biskaje-oversteek. Vanaf hier is het ongeveer 460 mijl varen naar A Coruna. Met een gemiddelde snelheid van 110 mijl per dag is dit dus ruim 4 dagen varen. En bij de voorbereiding hoort dat de Pinquin klaar moet zijn, net als haar bemanning en dat we een goed weerbericht hebben. Het weer is nog niet stabiel. Elke dag schuift de vertrekdag een dagje op. Op dit moment lijkt zaterdag goed, maar misschien wordt dat morgen zondag.
Goed weer, betekent wind, niet te veel en niet uit de verkeerde richting. En dat dan gedurende 4, het liefst 5 dagen. Voor diegene die het leuk vind, kijk eens op passageweather.com, dat doen wij ook de hele tijd.

Miek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten