woensdag 1 februari 2012

Goede voornemens

Ik weet niet hoe het met jouw goede voornemens staat, maar wij lijken de onze nog niet zo goed na te komen. Het is al weer even geleden dat we de site hebben geupdate. In de tussentijd hebben we ons nieuwe grootzeil gekregen, wat klussen gedaan, de boot weer vol gestopt met proviand en is Gerlof op bezoek geweest.

Het grootzeil hadden we eind November al besteld in Durban, zodat het nieuwe zeil klaar zou staan bij aankomst in Kaapstad. Dit leek allemaal goed te gaan, totdat we het zeil op de boot hadden. Na het hijsen bleek het voor- en onderlijk te kort en het achterlijk te lang. Kortom het zeil kon weer return afzender. Voor Quantum betekende dit dat ze in korte tijd een geheel nieuw zeil moesten maken. In een week hebben ze ons nieuwe zeil gemaakt. Vorige week donderdag toen ze het nieuwe zeil kwamen brengen waaide het windkracht 7, te veel wind om goed te passen. Afgelopen zondag was het windstil. Een goed moment om het zeil te hijsen en nog eens goed te bekijken. Wat blijkt, er valt een enorme diagonale plooi in. Wij dus balen en foto's maken. Ook hebben we ze op hun vrije zondag gebeld met de mededeling dat we maandagochtend 8.00 uur op de stoep zouden staan. Het plan was om maandagavond te vertrekken. Het zou dus krap worden.

Vorige week donderdag landde Gerlof op Kaapstad international airport. Na een vlucht van 24 uur was hij wel wat gaar maar met een echte Afrikaanse boerewors van de braai konden we heb wakker houden. De volgende ochtend zijn we de berg een stuk opgelopen om met uitzicht over de baai en de marina een kop koffie te drinken en plannen te maken. Het weer om naar Namibie te zeilen ziet er nog niet goed uit tot maandag. We besluiten eerst nog wat te klussen en dan na de lunch wijn te gaan proeven bij Steenberg Estate. We nemen de toeristische route en kopen onderweg nog houtjes voor de braai van 's avonds. Het is een sjieke bedoening daar bij Steenberg. Onze geleende huurauto, een mazda uit 1990, valt uit de toon op de parkeerplaats. Gerlof en Ben nemen het wijnproeven serieus want bij aankomst proeven ze eerst de druiven van de struik. Eenmaal binnen ploffen we neer op de bank en kiezen zes wijnen uit die we willen proeven. We zijn het unaniem eens dat de Sauvigon Blanc 2011 de wijn is die we willen. Als we op de terugweg zijn komen we langs een nightmarket van een school, waar moeders het lekkerste eten hebben bereid, de mooiste taarten hebben gebakken en de lokale bandjes de muziek verzorgen. Er hangt een goede sfeer dus blijven we nog even hangen.
Op zaterdag beginnen we na het ontbijt met nog wat klussen. De boot moet immers klaar zijn voor vertrek. Gerlof en Ben boenen het onderwater schip, terwijl ik alles binnen weer terug zet op z'n plek. We vullen alvast de watertanks en zetten de verstagingen weer op spanning. Net na de lunch nemen we het stoptreintje naar Kaapstad. Hier dolen we wat rond, genieten op terrasjes en pakken de laatste trein terug om 18.45 uur. Erg is dit niet, want aan boord bij de buren, Lilly Bolero is een feestje aan de gang. Deze klassiek getuigde schoener wordt gevaren door schipper Kieran en vijf man betalende crew en staat bekend om zijn goede feesten. Ook deze keer is het erg gezellig en komt uiteindelijk de tas met verkleedkleren, hoeden en pruiken uit de kast. Zondag morgen start dan ook nog niet al te snel en daarna balen we dus van de plooi in het nieuwe grootzeil. Met de terugvlieg datum van Gerlof in het achterhoofd besluiten we dat we maandag gewoon weg gaan. En als het grootzeil niet gelijk klaar kan zijn dan halen we dat op in Kaapstad, waar ook nog een marina is. Ik word afgezet bij de supermarkt om alle vers waren in te slaan, groente, fruit, eieren en yoghurt. Ben en Gerlof rijden door naar Houtbay, een prachtige route met een geweldig uitzicht over de baai. Ze willen gaan zwemmen, maar vinden geen goed strand. Op de terugweg halen ze mij weer op uit de supermarkt. En dan nog alles inruimen, met grote precisie in de hoop het zo lang mogelijk goed te houden. Gerlof en Ben lopen in de richting van Boulders waar Jackass Pinguins zitten. Uiteindelijk zijn we alle drie tegelijk bij het happy hour van de False Bay Yacht Club. Terug aan boord zijn we plannen aan het maken voor het wachtsysteem als Gerlof een telefoontje krijgt met heel slecht nieuws. Hij moet naar huis en samen weten we een vlucht te regelen voor de volgende ochtend. En zo is hij 24 uur na het telefoontje terug bij zijn gezin.

En wij hebben besloten niet uit te varen. Met de foto's van het zeil konden ze geen oplossing geven. Met twee man zijn ze naar onze boot gekomen om te passen en te kijken. Het oog vooraan bij de mast bleek te krap te zijn en deze moesten ze verlengen. Drie maal is scheepsrecht want nu is het zeil goed. Nu maar hopen dat we er goed mee naar huis komen. Het is nog even wachten op goed weer voordat we kunnen uitvaren. De route die we gaan afleggen is nog steeds niet zeker. We kunnen via Namibie, Sint Helena, Ascension, Kaap Verden naar de Azoren varen. Maar we kunnen ook naar de Azoren varen via Brazilie en de Carieb. Alles is mogelijk. Om richting huis te komen moeten we eerst Kaap de Goede Hoop nog ronden, zoveel is zeker.
We houden jullie op de hoogte.

Groeten Miek

1. Hallo, mooi hoofdstuk weer in jullie reis (Het nare nieuws voor Gerlof uitgezonderd natuurlijk). Ik heb ontdekt dat de naam "Kaap de goede hoop" is ontstaan doordat de zeelieden tijdens de reis grote problemen hadden met de stoelgang, verstopping. Eenmaal aangekomen op deze locatie werd in dit probleem steevast een keer verholpen.

Joost

2. Wederom veel te doen en te beleven. Gerlof vervelend naar huis, feest bij de buren, eindelijk het zeil klaar en nu maar afwachten wanneer en hoe terug naar het startpunt van plm. 3 jaar geleden. Dat lijkt ons een rare gedachte voor jullie dat het eind van de enorme, fantastische reis heel langzaam in zicht komt. Eerst nog verder genieten, goede keuzes maken en dan komt de rest vanzelf. Veel plezier en succes nog met jullie belevenissen. Groet, Margreet en Wim

3. De eerste etappe zit erop, we liggen in Sladanha lagune om even onze windvaan te fixen. Mooi gezeild rond de Kaap. Veel walvissen, prachtige sunset, Kaapstad-by-night en onweersbuien met spelende zeeleeuwen rond de boot. We hebben onze walkapitein Gerlof aan boord gemist, maar zijn in gedachten bij hem en Esther. Zus carla neemt de walkapitein honneurs even waar en zet onze posities in de google kaart naast het blog. Dank daarvoor!
    x
    Ben&Miek

4. Het is me een waar genoegen (fijn dat ik een beetje kan helpen)! Ik zoek alleen nog steeds een walkapiteinspet, dan is 't echt echt