maandag 29 maart 2010

Overheerlijk Bonaire en Curacao

Ik had zo graag een epos willen schrijven over de overheerlijke naassie (nasi met atjar, sate, ei, uitjes en kroepoek), zuurkoolstampot, patatjes oorlog, bittergarnituur, kaassoufflé en broodjes frikandel, maar de golven doen de inhoud van mijn maag dusdanig dansen dat dat niet lukken gaat. We bevinden ons zo af en toe in een witte kolkende massa van brekers, maar de Pinquin houdt het bijna droog. Ik voel me heel klein als er weer een golf van zo'n 5 meter bulderend op mij afkomt. Deze golven komen meestal met zijn drieen. De eerste doet de boot zo'n 20 graden oploeven (naar de wind toe draaien), de tweede laat ons weer afvallen (van de wind afdraaien) en bij de derde slaat mijn hart een slag over. Breekt hij in de kuip of gaat de Pinquin er als een speer vandoor, dit laatste is meestal het geval. Breekt de golf wel in de kuip dan sta ik tot mijn knieen in het water te wachten tot dit weer de zee in is geloosd.

Aankomende nacht is de maan vol. Kijk maar eens uit het slaapkamerraam voor je de gordijnen dichttrekt en zie dan eens hoeveel licht deze ronde bol eigenlijk geeft. Dit is de schemerlamp die onze nachten verlicht. Dit maanlicht is erg fijn, want dan zie je de golf ten minste aankomen in plaats dat je hem alleen maar hoort en dat maakt ze een klein beetje minder indrukwekkend.

Op de marifoon is het erg rustig. Op het Spaanse water van Curacao was het een drukte van belang. Elke ochtend om 7.45 uur op kanaal 72 is er een 'netje'. Het begint met de vraag of iemand bezwaar heeft tegen het gebruik van kanaal 72 voor uitwisselen van informatie. Daarna worden de zeilers verzocht om de marifoon van low naar high over te schakelen. Dan gaat Patricia van de Seafari verder. Zijn er belangrijke of medische mededelingen, wat doet het weer, rubiek vraag en aanbod, zijn er vertrekkers, zijn er nieuwkomers…Hello this is Blue Pinquin, we arrived yesterday… Welcome Blue Pinquin. Is this your first time on Curacao?… Yes, never been before… OK, is there anything we can help you with, let us know… OK thank you… Any more arrivels…, graag weer over op low, over and standby. De rest van de dag hoor je 'Baerne, Baerne here Morning Star', 'Seafari, Seafari here Ibotu' 'Polaris Polaris here Jo' gevolgd door 'Ok seven-one'. Nieuwsgierig dat ik ben, draai ik de marifoon naar 71. Hier wordt het gesprek vervolgd. De onderwerp zijn divers van auto verhuur tot hulp bij het klussen, van motor onderhoud tot te koop aangeboden bootaccesoires en adressen voor canvaswerk.

Ik ga weer naar buiten in de zon, voor mijn maag zich over het toetsenbord verspreid. Maar niet zonder te vermelden dat ik een leguaan heb gezien op Bonaire. Op Sint Eustatia zijn we de berg beklommen in de hoop een leguaan te zien, maar helaas. Zijn we op Bonaire bij het postkantoor, rent er opeens een leguaan de staat over. Wat een beest!

Groeten Miek

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

3 opmerkingen:

  1. Als je nu naar links kijkt zie je Cartagena liggen, een geweldige stad in Colombia waar Gabo woont, Gabriel García Márquez. Ik heb er ooit mn verjaardag gevierd (op Playa Blanca)met ijskoude Aguardiente Antioqueño.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zweet me echt te pletter. Het is echt even wennen, dit Panama. Heet en vochtig. Lekker bier, Balboa. Ik zit in een hostel midden tussen de teenslippers, lange surf zwembroeken met vieze t-shirts en nog meer langharig tuig. Gelukkig is het Goede Vrijdag en alles dicht. Maar dan ook alles. Dus ik zoek wat droog brood hier in de keuken en ga slapen want er is 7 uur tijdsverschil en ik ben best moe. Morgen vroeg naar El Porvenir, eens kijken of de BP er nog ligt, anders ga ik 2 weken kokosnoten verkopen op zn San Blas eiland. Bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vincent is veilig aangekomen met een tas vol kado's.Hij hoeft dus geen kokosnoten te gaan verkopen.

    Groeten van de BP

    BeantwoordenVerwijderen