zaterdag 8 januari 2011

Of je blog lust



Er moet gewerkt worden! De winterstop is voorbij en de vakantie ten einde. Alle visite zit weer in het vliegtuig herwaarts. De Pinquin moet weer in beweging komen. Zelfs onze hoogst gewaardeerde walkapitein Gerlof is na een geweldig, maar te kort bezoek aan de Pinquin weer 'gewoon' aan het werk en kijkt tijdens kantooruren uit over koud en guur Amsterdam. Na ruim zeven weken in de Bay of Islands gaan we op weg naar het zuiden. Whangarei is de bestemming en daar willen we de kant op met de boot om te starten aan ons grote 'halverwege-de wereldreis' klusproject.


We hebben een aantal grote klussen op het programma staan, waaronder het opnieuw schilderen van de gehele romp, het dek, het interieur en de kuip. Daarnaast zijn de zeilen en buiskap aan revisie toe, moet de motor een grote troetelbeurt inclusief een paar nieuwe verstuivers, gaan we op zoek naar een andere schroef en schroefaslagers, moeten we het roer vertroetelen en dient het lopende en staande want grondig gecontroleerd en herzien te worden. En als we dan nog niet genoeg gedaan hebben is er nog een lijst van ongeveer 50 kleinere klussen, die allemaal reuze belangrijk zijn.

We hebben geen idee hoe lang dat klussen allemaal gaat duren, maar ergens tussen de bedrijven door willen we ook nog op de fiets het Zuidereiland gaan verkennen. Het cycloonseizoen in de tropen duurt tot april en dus we hebben nog ruim drie maanden de tijd in Nieuw Zeeland voordat we weer noordwaarts naar de tropen zeilen. Met onze dan hopelijk weer helemaal strak opgepimpte Pinquin in topvorm.



Aanloop van Whangarei vanaf zee

Dat voelt als thuis! Drie knopen tegenstroom

Wat we dan gaan doen weten we nog niet precies. In ieder geval willen we naar Vanuatu en Papoea Nieuw-Guinea en dan naar Indonesië. Daarna moeten we een keuze maken over hoe we terug naar huis willen zeilen. Gaan we door de Rode Zee terug, (grofweg van Indonesië via Singapore, Thailand, India naar de Rode Zee en dan door het Suez kanaal naar de Middellandse zee) of kiezen we voor de route om Zuid Afrika?

De Rode Zee-route is sneller en korter maar heeft een groot piraten-angst gehalte en we verwachten dat we er onderweg meer mensen moeten omkopen, en daar zijn we ontzettend slecht in. Ook de Middellandse zee trekt ons niet zo, die hebben we voor een flink deel al gezien. De Zuid-Afrika- route is zeiltechnisch veel interessanter, met meer zeemijlen, een Zuid-Atlantische oversteek, de herkansing om Suriname aan te lopen en bezoekjes aan zeer afgelegen en nieuwsgierigmakende eilanden. Om over Zuid Afrika zelf nog maar te zwijgen. De keerzijde van deze keuze is de kans op erg heftig weer in het zuiden van de Indische oceaan, met bijbehorende enge zeeën.

Voorlopig neigen we naar de Zuid-Afrika route en dat is niet omdat Miek niet van scherp eten houdt. Maar het kan nog alle kanten op. Reisverhalen en ervaringen van anderen zijn altijd welkom, zodat we ons een beetje kunnen inlezen. We zijn te mailen via onder andere blauwepinquin{apenstaart}gmail.com.

Na drie dagen ploeteren met zeer weinig wind zijn we inmiddels in Urquart bay aanbeland, aan de monding van de rivier waaraan Whangarei (spreek uit: Phonkareej) ligt. Het is hier fabelachtig mooi, vooral omdat ik eigenlijk een groot industriegebied verwacht had. Morgenochtend laten we de vloed ons de rivier in duwen, en daarvoor moeten we om 5 uur anker op. Hoe dat ons vergaat kun je binnenkort ook hier lezen. Wij blijven namelijk ook in 2011 hier gewoon vrolijk over onze avonturen berichten alsof er verder helemaal niks aan de hand is.

Een geweldig jaar gewenst, en de groeten
Ben

----------

radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

6 opmerkingen:

  1. Van alles het beste voor 2011... Dit keer zonder champagne, dus verwacht dat het iets beter overkomt :).. Tot in Indonesie... xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik stem voor Zuid Afrika! Inclusief eclectisch bezoek van (schoon)zuster en bijbehorende endemiteiten, uiteraard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leedigheid is des duivels oor kussen en armoede is luiheidsloon en werken is sparen doet geld vergaren. In het licht des aanschijns zult gij werken als een galeislaaf want luiheid verarmt arbeid verwarmt. Gij zult werken voor de brok en de rok en niet werken op zijn zeven gemakken. Hij die de vijand is van werden zal zeven maal zich wreken want zo is geschreven dominees en kosters werken niet echt. Hij is een vijand van werken! Wel nu waar de lippen werken rusten de handen want kinderen doen kinderwerken en Hij laat zijn hersens werken.
    En zoals mijn eigen oma altijd zei: Nat op de slaai Merten" maar ook "Van bovenen blinken en van onderen stinken" houdt hierbij wel in gedachten dat mijn oma de zee nooit heeft mogen aanschouwen. Daarom een goed zeeman wordt ook wel eens nat en waar men voor scheep komt moet men varen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tijs Goldschmidt12 januari 2011 om 09:41

    http://www.vpro.nl/programma/marathoninterview/afleveringen/44236123/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha die Ben en Miek, wat een dilemma. Gelukkig hebben jullie nog ruim de tijd om er over na te denken. Ook als je via de middellandse zee gaat, is Suriname toch nog steeds mogelijk? Enfin, succes met de keuze! Joost

    BeantwoordenVerwijderen