donderdag 17 november 2011

Frontje

Oversteek naar Zuid-Afrika

We zijn onderweg van Reunion naar Durban in Zuid-Afrika. Na twee weken op zee zijn we nu 15 mijl van Durban. We kunnen het land bijna ruiken en worden al een beetje nerveus.

Het was een serieuze oversteek, want we verlaten de tropen en gaan naar gematigde streken waar depressies meer invloed hebben. Volgens de stroomatlas hebben we op deze overtocht eigenlijk alleen maar stroom mee. De Indische oceaan 'stroomt' zuidwaarts om Madagaskar heen. In de praktijk trekt de stroming zich hier echter niets van aan. We ondervinden heel veel tegenstroom en dus zijn we veel langer onderweg dan we hadden gedacht. Langs de Afrikaanse kust is de stroom het sterkst. Deze stroom is beroemd en berucht en heet de Agulhas stroom. Momenteel varen we er middenin. Niks aan de hand, we gaan alleen wat harder dan normaal. De wind is gelukkig rustig.

Eergisteren trok er een koufront over ons en hadden we hele dikke wind. We gingen zo hard, zelfs met een 3e rif in het grootzeil, dat het niet meer helemaal verantwoord was. We zijn gaan bijliggen en dat beviel erg goed. De fok bak (aan de verkeerde kant), en het roer helemaal aan lij vastgebonden. Dan is de boot in balans en remt zichzelf af, en lig je opeens redelijk stil, hoe hard het ook waait. De wind gierde en knetterde, de mast trilde, het zeil flapperde maar we lagen heerlijk rustig te deinen op de grote golven die onder ons doordenderden. Wat een verschil met tien minuten daarvoor, toen we met 8,5 knoop als een bezetene door en over het water raasden, de boot trilde in al haar voegen en het buiswater rondspatte alsof we een speedboot waren. De wind gierde nog een paar uur door, en wij lagen heerlijk rustig en konden omstebeurt heerlijk slapen. Na vier uur gooide ik de fok los en gingen we weer verder richting Afrika.

Op de radio had iedereen het al dagen over dat front. Er zijn niet meer zoveel boten over, want de meeste zijn al gearriveerd in Zuid Afrika. De boten die een dag eerder zijn vertrokken, zijn vier of vijf dagen eerder aangekomen. Ze hadden telkens net wat meer wind, betere stroom en niet te vergeten snellere motoren. Wij hobbelen er al twee weken een beetje achteraan. Deze oversteek is de langzaamste tot nu toe, maar we hebben het prima naar onze zin.

Hopelijk zijn we vanavond in Durban en is er plek in de herberg. We hoorden namelijk over de radio dat het er ramvol met jachten ligt. Dankzij de piraten is het hier een gekkenhuis, maar we zijn erg blij dat we er bijna zijn.

groeten
Ben

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1. wat ontiegelijk fijn dat jullie er zowat zijn!

2. Ben blij dat jullie deze overtocht goed gemaakt hebben het is toch een tocht geweest die soms moeilijk is in te schatten
    meld we weer spoedig zal aan je moeder wat mee geven voor een toost

groetjes jan van dijkman

3. Wij zijn ook blij dat we er zijn!

4. Hallo, Wat zijn jullie ver! Z-Afrika... wow! al 'n tijd jullie blog niet gelezen en zojuist een inhaalslag gemaakt! Wij vertoeven nog steeds in de Carieb. sinds aug. OP Trinidad we staan op de kant voor onderhoud, de romp en het dek, alles een nieuwe paintjob. plus nieuw teakdek. ons plan voor hierna is o-kust USA en Canada. Heel veel plezier! grt Jack, Brenda & Anna Sophie sy modesty

5. Fijn dat jullie goed in ZA zijn aangekomen!! Enjoy your safari!! En de sae-safari zijn jullie inmiddels wel bekend mee ;-)
    Sabine en Arnold niet kunnen treffen?