zaterdag 14 april 2012

Ochtendneut

Vandaag is dag 11 en de routine van wachtlopen zit er ondertussen weer redelijk in. Het slapen, broodbakken, eten koken, het SSB-netje en het controlerondje bepalen de dag. Vandaag zijn er ook tekenen van ander menselijk bestaan. Vanochtend zagen we aan de horizon een tanker voorbij komen en af en toe zien we plastic flesjes op de oceaan voorbij drijven. Deze flesjes zullen zich voegen bij de grote plasticbrij voor de kust van Brazilië.

Het is 5.30 uur en mijn wekker gaat. Ik sta op en doe mijn kleren aan, open de drankenkast, haal er een fles Abuela rum uit, pak een glas en ga naar buiten om de wacht over te nemen. Ben schenkt de borrel in. Maakt u zich geen zorgen dit is geen dagelijkse routine. Dit is dinsdag 10 april en we zijn bijna bij de evenaar. Als we de evenaar veilig zijn over gestoken proosten we op Neptunus en alle goede avonturen. Ook geven we Neptunus een glaasje en dan gaat Ben naar bed. Tijdens mijn wacht zijn er opeens weer dolfijnen om de boot. Of dit een boodschap van Neptunus is of dat de dolfijnen meer rum verwachten weet ik niet.

Na ruim twee en een half jaar wordt wederom mijn geduld op de proef gesteld. Wie mij een beetje kent weet dat dit niet mijn beste eigenschap is. Sinds we in de dolldrums zijn aangekomen is de vaart uit de boot. Ik betrap mezelf op jaloerse gedachten naar andere boten met snelle motoren, grotere schroeven en een kiel vol diesel. Vooral als de stroom de snelheid terugbrengt tot zo'n 2,5 knoop. Geduld. We kruipen over deze grote blauwe vlakte met haar steile golven die de boot uit haar ritme halen. Langzaam komt er iets meer wind en kunnen we al motorzeilend weer dagafstanden van rond de 100 mijl halen.

Zoals sommigen zullen hebben opgemerkt hebben we alvast een voorproefje genomen op 8 en 9 MEI. Door een keer (onterecht) op OK te klikken op de computer kan je de boel mooi in de war brengen. Terwijl ik de maand 'mei' op de computer bekeek heb ik bij het afsluiten blijkbaar niet 'cancel' geklikt maar 'OK'. Hierdoor kwam de computer een maand voor te lopen. De mailbox is ontregeld, de gemiddelde snelheid op de kaartplotter is kleiner dan 1 en bestanden staan niet daar waar ik ze verwacht. Ook de blog-update 'Over de lijn' kwam op 9 mei te staan. De datum van de computer kan je weer terugzetten en lijkt het voor onze berichten naar buiten hersteld, maar van onze computer heb ik een puinhoop gemaakt. En de ochtend-rum kan ik de schuld niet geven, daarvoor was het twee dagen te vroeg.

En niet geheel onbelangrijk om te melden: In het mei nummer van 'Zeilen' staat een mooi verhaal van Ben over ons verblijf in Vanuatu.

Groeten vanaf 04'26N 26'08W
miek

----------
radio email processed by SailMail

1. Gelukkig alle tijd om computerproblemen op te lossen. Succes en veel plezier!

2. zat die rum in de computer? dar houden ze niet van.
    heb afgelopen weekend de grachtenrace "rondom" geroeid in Utrecht: was super gaaf met 10 roeiers 3 Ton met 5 knoop or so door de grachten sleuren. Is wellicht voor jullie nog een optie als 2 mans-roeisloep als de diesel echt op is. Trouwens 100 mijl p.dag is zo slecht nog niet.
    Vroeger roeiden ze de VOC-bakbeesten op die manier door de doldrums.
    Snap nu hoe dat moet zijn geweest en dat was geen 1,5 uur, maar hele dagen.

Jullie veel plezier,

Vin V.

3. net ook even de google maps gelezen: jullie hebben alweer wind, wel aan de wind, maar weer snelheid.
    Apart he dat diepblauwe water met die aureolis om je hoofd als je met de zon mee naar de schaduw van je eigen hoofd kijkt in het water.