vrijdag 8 januari 2010

Sal

Het waait 20 knopen en de zon schijnt. Een paar vissers laden versgevangen tonijnen op de kant uit hun houten bootjes. We gaan zometeen een stukkie van ze kopen. Onze eigen tonijn is van de haak gesprongen, 50 mijl voor aankomst. Ik baal er nog steeds van, want het was een hele dikke jongen. We hadden elkaar al 3 dagen gek gemaakt met het opdreunen van nieuwverzonnen tonijnrecepten.

Het was spannend. Halen we het, of halen we het niet? Aankomen bij daglicht is namelijk wel zo fijn in een vreemde ankerbaai, waar wrakken liggen en de navigatieverlichting niet betrouwbaar is. Maar dat moet dan wel uitkomen. En dat deed het bij ons totaal niet. We konden niet echt meer afremmen omdat we al een dubbel rif hadden en een weggerold voorzeiltje. De laatste twee dagen waaide het 5 a 6 Bft, steeds een tikje harder. Het leek er lang op dat we het zouden halen, maar uiteindelijk waren we net te laat en was het donker. Dat had ik gelukkig wel goed voorbereid en uiteindelijk bleek de aanloop geen enkel probleem. We ankeren aan de buitenkant van een roedel jachten en trekken de champagne open. Morgen bij daglicht verkassen we naar een beter plekje.

Hoera! We hebben de eerste serieuze oceaantocht achter ons. 806 mijl in 6 dagen(en 7 uur). Dat is 5,3 knoop. We zijn de tropen ingezeild en aangeschoven op de lopende band van de passaatwind. We hebben erg goed weer gehad. De eerste dagen na vertrek was het weer nog wat instabiel, maar dat leverde ons veel oostenwind op en daar kunnen we prima op varen. De eerste 12 uur duwde een harde Noordwester ons met 7 knopen zuidwaarts en dat was precies het duwtje dat we nodig haden om later uit de windstiltes te blijven. In totaal dreven we misschien maar een uurtje zonder wind. Daarna ging het steeds harder en constanter waaien. 48 uur lang ruime wind en zes knopen snelheid is heerlijk varen. De zee bouwde zich langzaam op tot golven van zo'n vier meter hoog, maar ook daar wen je aan. Ondanks deze deining bleven er heerlijke dingen uit de kombuis komen. Tussen de couscous, linzensoepen en versgebakken broden door haden we geen tijd om hongerig te zijn. Met zijn drieen is het heel gezellig en het wachtlopen is een luxe want we kunnen nu vier uur aaneengesloten slapen. Heerlijk!

Hoe dat is, 6 dagen op zee? Peter, onze superopstapper vat het samen als een groot contrast. Tussen het grote natuur en zeespektakel waarin je nietig bent, en het machtige gevoel van een grote prestatie dat je zoiets groots kunt trotseren. En zo is het. We genieten heel erg van de elementen, de golven, de vliegende vissen, de sterren en de volle maan. We voelen ons steeds meer thuis in deze prachtige leegte. Tegelijkertijd kriebelt in je kuiten de bezorgdheid en angst voor de macht van dit alles. We zijn piepklein en nietig en er is niet veel voor nodig om de euforie om te doen slaan in serieuze angst als er iets mis gaat. De euforie wint het van de angst en we toasten onze oud en nieuwchampagne op de behouden vaart.

De Kaap Verden liggen nu voor ons ter ontdekking. We zijn heel soepel ingeklaard en liggen tussen een hoop bekenden in een goed beschutte ankerbaai. Eenmaal op de wal betreden we een nieuwe wereld. Muziek overal, tonijnfileercursus op de kademuur, dikke mamma's die pepertjes verkopen in de schaduw van een boompje. Rum voor een schijntje. De mensen op straat glimlachen met dikke witte tanden. En het gen dat voor pretoogjes zorgt is hier ontstaan. Dat kan niet anders.

Gelukkig nieuwjaar
Ben

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1. Gek, maar ben op grote afstand toch stiekem een klein beetje opgelucht dat het gelukt is. Mooi leesvoer elke keer weer Bennie! Ik ga zo even met mooie Miss Luinge een stukkie schaatsen. Dat wil zeggen: ik in dikke poolparka op bergschoenen en Micky in skipak op veel ijzers. Denk dat ik haar maar niet te warm aankleed, dan wil ze lekker snel weer naar huis...

Wel mooi hoor: wittige omgeving, stervenskoud, maar wél een lekker zonnetje boven het weiland. Heb het goed!

2. Alle 3 gefeliciteerd met jullie eerste grote oceaanoversteek.

Blij te lezen dat het lekker genieten was. Kan het me nog helemaal voorstellen. Vooral die ontlading en hoe lekker een glas alcohol dan smaakt en de emoties van muziek!
    Zullen we vast nog wel iets over lezen.
    Jammer van de vis. Komt vast nog wel op de volgende oversteek. 2wkn de tijd voor succes.

Overigens nog bedankt voor jullie kaartje uit Oostende, vond ik een leuke geste in de afgelopen minder leuke weken (zie je Gmail).
    Ga mijn schaatsen opzoeken om vanavond een rondje op het poeltje van de westeinder te schaatsen.

Groeten Vincent

3. Het IJ vriest op, taxi's komen de bruggetjes van de grachten niet meer over... het strooizout is nu ook voor de snelweg op. Misschien suiker of zand...
    Vliegtuigen glijden van de baan af, als er al een baan open is. Sneeuwjacht en temperaturen van -15 aan de orde van de dag.
    Het is een strenge winter !
    Morgen zal er sprake zijn van meters hoge sneeuwduinen.
    maatschappij-ontwrichtende weersomstandigheden.
    Dat missen jullie nu allemaal !
    Maar echt missen zullen jullie dit winterse weer wel niet

4. Vincent zegt: Caramba...en nou de samba rakkers. Goed gedaan. Jammer van die dikke vis maar aan de andere kant...het zijn brute klootzakken die niet zomaar opgeven. ook niet als ze eenmaal op dek liggen te spartelen. Op de Med hadden we op 1 dag die van die knapen en het dek zag rood van het bloed. De eerste om 07.30 toen ik fris op wacht kwam, was echt een hufter. Na hem een paar keer met een Opinel vismes flink achter zijn kieuwen geprikt te hebben had hij er eigenlijk wel geweest moeten zijn maar niks was minder waar. uiteindelijk was het geen gelijke strijd en eindigde vislief op het middendek als Capacho. Beste manier om die beestjes te temmen is ze volgieten met goedkope rum. Ze sterven dan in een heerlijk dilerium en zijn dan meteen goed op smaak ook. Hey zoutwatermormels...ga lekker genieten van de tropische Rock&Roll alvorens ons op te pikken in de Carribe. We vliegen de 6e naar st Maarten en vandaar zien we het wel even. eerste paar dagen zijn we te gast bij mijn vriendje Wim op St M. Daarna hoppen naar Dominicas en Saba ofzo. Nou ja...we steken wel een parachuteflair af en zullen boven op de berg naar pinguins uitkijken. Goeie oversteek en geniet van die heerlijke passaat.